אבחון פסיכודידקטי

אבחון זה משלב שני אבחונים- אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי. אבחון פסיכו דידקטי נועד לאתר באם יש הפרעת למידה ספציפית. במידה ואכן קיימת, האבחון מסייע לנו להבין באיזה תחום באופן נקודתי. האבחון בוחן כיצד תפקודים קוגניטיביים ורגשיים משפיעים על יכולות הלמידה והתפקוד היום יומי. כך ניתן ללמוד על מוקדי הכוח של התלמיד ועל התחומים בהם מתקשה וכך להתאים עבורו תוכנית התערבות טיפולית- חינוכית פרטנית ומערכתית המתאימה לצרכיו (למשל לגזור דרכי הוראה והיבחנות מותאמים). האבחון הפסיכו דידקטי מקיף וכולל ומאפשר קבלת התאמות ברמה הגבוהה ביותר (רמה 3). האבחון מאפשר בחינת מגוון יכולות בסיסיות המהוות תשתית ללמידה אקדמית. כמו כן נבדקים תפקודים שונים כגון הרמה האינטלקטואלית, תפקודי זיכרון לטווח קצר וארוך, טווחי קשב וריכוז, תהליכי עיבוד מידע ויכולות אורייניות. לצד זאת האבחון שם דגש גם על מאפיינים בין אישיים, מידת המוטיבציה, דימוי עצמי, הגנות, יכולת ההסתגלות וכו' על מנת ללמוד על עולמו הפנימי של הילד.

השלב הראשון של ההערכה כולל מפגש עם ההורים במהלכו נסקרים שלבים שונים בחייו של הילד משלב ההיריון ועד להערכה. בשלב זה מתחילה היכרות ראשונית עם הילד דרך עיני הוריו ומתחילה להתקבל תמונה ראשונית אודות כוחותיו, דרכי התמודדותו, קשייו ועוד. אל מפגש זה ההורים מגיעים עם שאלון אותו ממלאת יועצת בית הספר בשיתוף עם מחנכת הכיתה וכך מתקבלת תמונה לגבי מצבו במסגרת החינוכית על כלל הרבדים וההיבטים. השלב השני כולל מספר מפגשים עם הילד, בהתאם לקצב ההתקדמות האינדיווידואלי של הילד. החלוקה נעשית על מנת שלא להעמיס על הילד/ נער עם עומס המשימות. בשלב השלישי והאחרון נערכת שיחת סיכום עם ההורים, בו הם מקבלים את הדו"ח הכתוב ונמסר מידע אודות ממצאי ההערכה והמלצות מותאמות אישית בהתאם למאפייני הילד והמשפחה.

בחטיבות הביניים והתיכונים, קבלת סיוע מתוך משאבי ביה"ס מותנה בהצגת מסמך קביל. האבחון הפסיכודידקטי מהווה מסמך קביל לוועדות שילוב וכן לוועדות אפיון וזכאות. כאמור, האבחון הפסיכו דידקטי מקיף וכולל ומאפשר קבלת התאמות ברמה הגבוהה ביותר (רמה 3).

אבחון אצל פסיכולוג חינוכי קביל לקבלת החזרים עבור חברות הביטוח, בהתאם לסוג הביטוח.

דילוג לתוכן